Art romà

Retrat eqüestre de Marc Aureli


Marco

Context cronològic, històric i cultural:

- Cronologia:176 segle II.

- Context històric i cultural:

• El món romà és immens, internament pacífic i pròsper mercès els beneficis de la Pax Romana, però es troba amenaçat per la pressió constant als limes (fronteres) de multitud de bandes bàrbares que hi pretenen penetrar i saquejar, de fet, impulsades per una pressió demogràfica creixent.

• La nova organització política que representava l’Imperi implicava la necessitat de destacar qui ocupava el cim jeràrquic: L’emperador o cèsar.

• Els romans varen recórrer a la imatge per a assolir una magnificació delcàrrec. Es varen establir unes tipologies de representació imperial que indicaven de manera pregona la preeminència del cèsar sobre tots els altres homes (recorrent, si s’escau, a la divinització).

• Per altra banda, es multiplicaren les representacions que multiplicaven arreu la seva presència en imatge. L’objectiu era familiaritzar i fidelitzar la població amb el seu gran i poderós dirigent, màgicament present en efígie arreu, presidint i/o controlant qualsevol acte de la vida pública en tots els raconsde l’imperi.

• Amb una sòlida estructura social, jurídica, política i comercial, el poble romà va rebre la influencia cultural grega.

• Marc Aureli, personalitat de gran cultura, considera que el seu deure és mantenir la Pax Romana, per bé que això l’obliga a una situació de guerra permanent a les fronteres. No són, però, guerres d’agressió, d’expansió, sinó defensives.

• Atesa la impossibilitat de governar un territori tan gran, s’optà per establir un nou sistema polític, liderat per un emperador, dividint el vast territori en províncies.

• L’art va ser un instrument bàsic de l’ostentació de poder i es construïren edificis públics i privats a totes les ciutats romanitzades.

Estil i característiques formals i tècniques:

Característiques formals i tècniques

• Obra d’embalum rodó

• D’excel·lent factura i gran qualitat, fet que palesa el treball d’un artista (de fet, probablement un equip) altament qualificat.

• Malauradament, tal com sol ser comú en període imperial, ignorem completament la personalitat i el nom de l’autor.

• Obra pensada per ser vista des de múltiples punts de vista malgrat que potencia la visió frontal.

• Realisme. Seguint la tradicióromana, el rostre és el retrat de l’emperador Marc Aureli, perfectament identificable.

Marco Aurelio

• Cal destacar els abundants rinxols de la barba i el cabell que contrasten amb les suaus faccions del rostre.

• Material: Bronze.

Significat i funció d’aquesta obra:

Tema • Retrat eqüestre de l’emperador Marc Aureli

Significat:

• El retrat imperial té la funció de mostrar en tots els indrets públics l’autoritat de l’emperador, present en efígie i per tant, la necessitat d’estar sota el designi dels seus representants legals. Les diferents tipologies es van fixar ja en època augusta.

• Figura eqüestre (dalt de cavall), tipologia relativament freqüent en l’antiguitat. L’home cavalcant es veu enlairat i per tant magnificat,és una excel·lent forma d’enaltir el personatge, alhora que se’l representa en una acció força habitual fins temps recents

• El gest, molt semblant al d’algunes representacions d’Octavi (primer emperador, 16 aC.-14 d.C.), ha estat interpretat com una manifestació de clemència.

• Per fonts antigues sabem que sota els casc del cavall hi havia la figura d’un bàrbar vençut. L’emperador es manifesta d’aquesta manera com un general invencible.

• A desgrat d’això, tant el gest pacífic de l’emperador com el fet de no anar armat, ens recorda el concepte que ell tenia sobre la seva missió: guerrer defensiu, per a pacificar enfront l’amenaça, no pas guerrer ofensiu, a la recerca d’espoli de noves terres i persones.

• Però el fet d’anar vestit de civil i desarmat, ens humanitza el personatge perquè indica que es tracta d’un pacificador, no d’un conqueridor.

• L’emperador Marc Aureli, tot i que va haver de recórrer permanentment a la guerra per a mantenir la seguretat de l’Imperi, era home d’ideals humanitaris i molt conscient dels beneficis d’una convivència pacífica i enriquidora. Format en sòlids ideals filosòfics estoics.

• Es conserva d’ell un text, les Meditacions, de caràcter reflexiu i d’auto-consell, molt valorat des dels humanistes ençà.

Funció

• Commemorativa d’exaltació de l’emperador.

• Única estàtua eqüestre conservada dels atacs d’iconoclàstia cristiana, al ser confosa amb la figura de Constantí primer emperador que va protegir el cristianisme i que a l’Alta Edat Mitja era tingut per sant.

 
Pàgines de batxillerat humanístic i artístic. Javier Arrimada 2021